سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ کمیل پسر زیاد گفت : امیر المؤمنین على بن ابى طالب ( ع ) دست مرا گرفت و به بیابان برد ، چون به صحرا رسید آهى دراز کشید و گفت : ] اى کمیل این دلها آوند هاست ، و بهترین آنها نگاهدارنده‏ترین آنهاست . پس آنچه تو را مى‏گویم از من به خاطر دار : مردم سه دسته‏اند : دانایى که شناساى خداست ، آموزنده‏اى که در راه رستگارى کوشاست ، و فرومایگانى رونده به چپ و راست که درهم آمیزند ، و پى هر بانگى را گیرند و با هر باد به سویى خیزند . نه از روشنى دانش فروغى یافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند . کمیل دانش به از مال است که دانش تو را پاسبان است و تو مال را نگهبان . مال با هزینه کردن کم آید ، و دانش با پراکنده شدن بیفزاید ، و پرورده مال با رفتن مال با تو نپاید . اى کمیل پسر زیاد شناخت دانش ، دین است که بدان گردن باید نهاد . آدمى در زندگى به دانش طاعت پروردگار آموزد و براى پس از مرگ نام نیک اندوزد ، و دانش فرمانگذارست و مال فرمانبردار . کمیل گنجوران مالها مرده‏اند گرچه زنده‏اند ، و دانشمندان چندانکه روزگار پاید ، پاینده‏اند . تن‏هاشان ناپدیدار است و نشانه‏هاشان در دلها آشکار . بدان که در اینجا [ و به سینه خود اشارت فرمود ] دانشى است انباشته ، اگر فراگیرانى براى آن مى‏یافتم . آرى یافتم آن را که تیز دریافت بود ، لیکن امین نمى‏نمود ، با دین دنیا مى‏اندوخت و به نعمت خدا بر بندگانش برترى مى‏جست ، و به حجّت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‏فروخت . یا کسى که پیروان خداوندان دانش است ، اما در شناختن نکته‏هاى باریک آن او را نه بینش است . چون نخستین شبهت در دل وى راه یابد درماند و راه زدودن آن را یافتن نتواند . بدان که براى فرا گرفتن دانشى چنان نه این در خور است و نه آن . یا کسى که سخت در پى لذت است و رام شهوت راندن یا شیفته فراهم آوردن است و مالى را بر مال نهادن . هیچ یک از اینان اندک پاسدارى دین را نتواند و بیشتر به چارپاى چرنده ماند . مرگ دانش این است و مردن خداوندان آن چنین . بلى زمین تهى نماند از کسى که حجّت بر پاى خداست ، یا پدیدار و شناخته است و یا ترسان و پنهان از دیده‏هاست . تا حجّت خدا باطل نشود و نشانه‏هایش از میان نرود ، و اینان چندند ، و کجا جاى دارند ؟ به خدا سوگند اندک به شمارند ، و نزد خدا بزرگمقدار . خدا حجتها و نشانه‏هاى خود را به آنان نگاه مى‏دارد ، تا به همانندهاى خویشش بسپارند و در دلهاى خویشش بکارند . دانش ، نور حقیقت بینى را بر آنان تافته و آنان روح یقین را دریافته و آنچه را ناز پروردگان دشوار دیده‏اند آسان پذیرفته‏اند . و بدانچه نادانان از آن رمیده‏اند خو گرفته . و همنشین دنیایند با تن‏ها ، و جانهاشان آویزان است در ملأ اعلى . اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او مى‏خوانند . وه که چه آرزومند دیدار آنانم ؟ کمیل اگر خواهى بازگرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :23
کل بازدید :29723
تعداد کل یاداشته ها : 39
103/2/10
10:35 ع

دین اسلام بر تعیین زمان به‌جای آوردن فرایض دینی با استفاده از معیارهای ساده منطبق بر طبیعت اصرار دارد. بارزترین آن‌ها اوقات شرعی روزانه است که زمان به جای آوردن فریضه نمازهای یومیه را مشخص می‌کند. آیا از چگونگی تعیین اوقات شرعی خبر دارید؟

امیر حسن‌زاده*: در دین اسلام برای شناخت زمان به جای آوردن فرایض دینی از معیارهای ساده و منطبق با طبیعت استفاده شده که نمونه‌های بارز آن، آغاز و پایان ماه قمری بر اساس رویت هلال ماه و اوقات شرعی بر پایه موقعیت خورشید در طول شبانه‌روز است. معمولا با ورود به ماه مبارک رمضان، توجه به اوقات شرعی بیشتر می‌شود، از این‌رو در گزارش امروز این موضوع را روشن می‌کنیم.

ادامه مطلب...

  
  

 

 

 

برای دانلود این کلیپ ویدئویی اینجا کلیک کنید .

http://www.sepahnews.com/Rotins/rotin.flv

 


89/5/29::: 10:45 ص
نظر()
  
  

 

. 

 

یکی دیگر از معانی دعا صدا زدن با ندای بلند است .

اما کسی را که صدا می زنی باید شرایط خاصی داشته باشد تا صدایت را بشنود .

1- فاصله اش با تو زیاد نباشد .

2- شنوا باشد .

3- گوشش سالم باشد .

4- خواب یا بیهوش نباشد .

5- خود را به نشنیدن نزند .

6- به زبان ندا دهنده آشنا باشد و لهجه اش را بفهمد .

ادامه مطلب...

  
  

 

.

رضا امیرخانی در خاطره‌ای روایتی از دوران نوجوانی رهبر معظم انقلاب را از سوی ایشان نقل کرده است که به نوبه خود جالب و خواندنی است.

به گزارش شبکه ایران، در وبلاگ "مرگ آگاهی" خاطره‌ای خواندنی به نقل از "رضا امیرخانی" از رهبر معظم انقلاب ذکر شده که این‌گونه آمده است:

ما خیلی اوقات که خدمت ایشون رسیدیم برای ما تعجب‌آور بوده ایشون کتاب‌هایی رو شاید که چند ماهی نشده از نشرشون گذشته خیلی خوب خونده بودن. حتی بعضی وقت‌ها ماها دیدیم خودمون نخوندیمو خلاصه آبرومون رفته و اینها. این هست! کتاب‌های فراوانی رو ما دیدیم که ایشون خوندن...درباره کتاب‌های خودم اصلاً دوست ندارم صحبت کنم چون این کار رو درست نمی‌دونم... ولی فکر می‌کنم درباره چیزهای می‌تونیم صحبت کنیم که شیرین‌تر باشه.

ما یک بار این کتاب آقای عزت‌شاهی رو بردیم دادیم خدمت حضرت آقا-

ادامه مطلب...

  
  

 

.

فردی به همراه فرزندش خدمت شیخ انصاری آمد و ابراز کرد که من می خواهم فرزندم ازلحاظ کسب علم ومعرفت همچون شما گردد . شیخ انصاری به او گفت که با این دیدگاه فرزندت به جایی نمی رسد  چرا که من می خواستم همچون امام صادق علیه السلام شوم و شیخ انصاری شدم .

 همت بلند دار که مردان روزگار

از همت بلند به جایی رسیده اند

ادامه مطلب...

  
  

یا الله

به فردی گفتند از خدا چه می خواهی ؟

گفت می خواهم که غیر خدا هیچ نخواهم .

انسان مجموعه ای است از ذات و فعل و صفات .

ذات انسان الهی است و در آن خللی وارد نمی شود .

اما آنچه انسان را با مشکل مواجه می کند صفات و افعال اوست .

ادامه مطلب...

  
  

دعا

 

متن ذیل از سخنان استاد در دهه اول رمضان اقتباس شده که در خصوص دعا است .

انشا الله تلاش می کنم خلاصه ای از مباحث هر شب را برایتان عنوان نمایم.

چگونه ، کی و کجا دعا کنیم ؟

ادامه مطلب...

  
  

خودمان را برای ضیافت الله آماده کنیم .

از حضرت امام رضا علیه السلام منقول است که هر که سه روز آخر ماه شعبان را روزه بدارد و به ماه مبارک رمضان وصل کند حقتعالی برای او ثواب روزه دو ماه متوالی بنویسد .

همچنین خواندن دعای زیر در روزهای آخر ماه شعبان بسیار سفارش شده است :

اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مذا من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه .

بار خدایا اگر ما را در آنچه از شعبان گذشته نیامرزیدی در روزهای باقیمانده آن بیامرز .

التماس دعا


  
  

ما را به غیر داغ تو گریان نمی کنند

جز در هوای روضه پریشان نمی کنند

این چه حرارتی است که دلهای سوخته

در آتش تو فکر گلستان نمی کنند

آیا مصائبی که تو دیدی عظیم نیست

پس از چه پاره پاره گریبان نمیکنند

آنان که مؤمنند گه امتحان شدن

هر چه کنند پشت به ایمان نمی کنند

تا پرچم حسین روی بام خانه هاست

باور کنید حمله به ایران نمی کنند

اسلام زنده است ببینید دشمنان

دیگر هوای حمله به لبنان نمی کنند


89/5/8::: 2:30 ع
نظر()